Van een eerste kennismaking met een hiring manager met een havermelk cappuccino to-go in het park tot een flexibele interview tijden waarbij een gesprek tussen de 45 en de 90 minuten kan duren, er zijn veel nieuwe interview strategieën die afgelopen jaar worden getest. Iets wat niet veranderd in deze bewegelijke arbeidsmarkt, is de meerwaarde van een sterk cv.
‘Je cv is je visitekaartje’ is een vreselijk maar accuraat cliche. (Overigens zeggen tandartsen dit ook vaak over je tanden, maar dat ter zijde).
Helaas zie ik nog vaak van kandidaten een uitdraai van hun LinkedIn profiel, of een futloos cv met alleen functietitels, jaartallen en werkgevers.
Natuurlijk is het schrijven van een cv iets waar je tegenop kan zien, en even de tijd voor moet nemen als je je wilt oriënteren op de arbeidsmarkt. Als het goed is, heb je je cv voor het laatst nodig gehad toen je bij je huidige baan startte.
Je cv is het eerste beeld wat een hiring manager, recruiter of HR professional van je ziet en waarop vaak de keuze wordt gemaakt om in gesprek te gaan of niet. Over het maken van een eerste indruk is overigens ook een mooi cliché, maar die zal ik jullie besparen.
Hierbij een aantal tips over hoe je ervoor kan zorgen dat je cv positief opvalt.
1. Begin met een samenvatting van je expertise. Denk van te voren na wie je cv allemaal kunnen lezen en zorg dat dit ook begrijpelijk is voor professionals die misschien niet op de hoogte zijn van bepaald vakjargon.
2. Vertel over wat je hebt bereikt. Je kan overwegen om in een apart kopje, of per functie, de resultaten waar je trots op bent te benoemen.
3. Laat weg wat niet relevant is! Natuurlijk is het lastig om een beslissing te maken over wat je wel en niet wilt benoemen in je cv. Veel hiring managers die ik over cv’s heb gesproken geven de voorkeur aan een cv op maximaal 2 pagina’s. Een goede vuistregel is: als het niet relevant is voor de rol waar je op solliciteert, kan je het ook weglaten.
4. De ene CRO Consultant of Data Analist is de andere niet. Houd het in je cv niet alleen bij functietitels, werkgevers en jaartallen, maar vertel wat je precies hebt gedaan. En nog beter; wat dit voor een impact heeft gehad op je team of je bedrijf.
Heb je na deze tips je cv aangepast en ben je benieuwd naar feedback? Stuur je cv dan naar hello@bloomingpeople.nl. Dan kijken wij hiernaar en komen we binnen 2 weken bij je terug met persoonlijk advies.